Az elmúlt négy év áttekintése

Ramasz Imre polgármester

A rendszerváltás utáni ötödik ciklus ér véget 2010. október 2-án, tekintettel arra, hogy a Magyar Köztársaság Elnöke 2010. október 3-ra kiírta a helyi önkormányzatok képviselőinek és polgármestereinek választását. Megbízatásunk tehát megszűnik és a választást követően új testület és polgármester kezdi meg munkáját. Hogy 2006. október 1-én, illetve időközben mandátumot kapott testületi tagok közül esetlegesen ki folytatja a munkáját az október 3-án urnazárás után fog kiderülni. Kardoskút lakóinak, illetve választópolgárainak kell dönteniük arról, hogy az új ciklus, most már csökkentett létszámú testületének kik legyenek a tagjai, kik vigyék tovább a település közösségének ügyeit az elkövetkezendő négy éven keresztül. Most röviden tekintsük át az elmúlt időszakban végzett munkát, értékeljük, hogy az elfogadott vállalásainkat hogyan teljesítettük.
A Képviselő-testület összetétele Verasztóné Szabó Irénke sajnálatos halála miatt változott és helyette Szemenyei Sándor képviselő társunk került be a testületbe. A testület tagjai – megítélésem szerint – elismerésre méltóan végezték a választópolgárok bizalmából rájuk háruló feladatokat, képviselték a település érdekeit és döntéseikkel a település lakóinak elvárásait igyekeztek megvalósítani. A végzett munkáért elismerésemet és köszönetemet fejezem ki. A Képviselő-testület tagjainak megjelenéséről a testületi üléseken az alábbi táblázat ad tájékoztatást:

1_mell

Az Önkormányzat megalakulása óta a megjelenés a legjobb volt ebben a ciklusban, 92 %-os, gyakorlatilag igazolatlan távolét nem fordult elő. Természetszerű, hogy előfordultak különböző okból távolmaradások, de ezek indokoltan, bejelentett módon történtek. A testület éves munkaterv alapján dolgozott, de a jelentkező feladatok igényelték, hogy évről-évre több soron kívüli ülés megtartására is sor kerüljön. A megtárgyalt előterjesztések jelentős többsége településünk lakosságát érintő kérdésekre igyekezett választ adni, a jogos igényeket kielégíteni, az itt élők számára a település komfortosságát javítani. Ismétlődő jelleggel tárgyaltunk az általunk fenntartott intézmények működéséről és segítettük őket abban, hogy folyamatosan, megfelelő színvonalon működve feleljenek meg a lakosság elvárásainak. Tájékoztatókat kértünk a különböző szolgáltatásokat biztosító vállalkozásoktól, közrend, közbiztonság kéréseiről tárgyaltunk. A testület többszöri hivatalos és nem hivatalos tárgyalás keretében, konfliktusoktól sem mentes egyeztetés után, áldozatokat is felvállalva oldotta meg a helyi általános iskolai oktatás kérdését 2008-ban. Jelentős mértékben megnövekedett az igény a különböző jogszabályi elvárásoknak, törvényi előírásoknak eleget téve a rendeletalkotásra. Különösen gyakori módosítást igényelt a különböző szociális ellátásokhoz kapcsolódó rendeletalkotás, gyakorlatilag éven belül többször is szükség volt változtatásra. A rendeletalkotás területén nagyon jelentős munkát végzett településünk jegyzője: dr. Mészáros Erzsébet, hiszen az előkészítő munkát gyakorlatilag teljes egészében Ő végezte. A Képviselő-testület nevében köszönetet mondok munkájáért, hiszen a jogszabályok rengetegében nem könnyű az eligazodás.  A testület évről évre több határozatot hozott. A rendeletekről, illetve a határozatokról szóló kimutatást az alábbiakban tekinthetjük át:

Rendeletek száma:

2006. 10. 01-től                                 5

2007.                                                 12

2008.                                                 18

2009.                                                 20

2010. 06. 30-ig                                11

Összesen: 66

 

Határozatok száma:

2006. 10. 01-től                                 81

2007.                                                 188

2008.                                                 197

2009.                                                 222

2010. 06. 30-ig                                148

Összesen: 836

A testületi ülések anyagai rendszeresen kihelyezésre kerültek a hivatal előtti hirdetőtáblán és egyre nagyobb nyilvánosságot biztosít az interneten elérhető tájékoztatás a napirendekről, majd a testületi ülésekről és a nyilvános döntésekről. Az internetes tájékoztatás területén jelentős munkát végez Varga Pál közalkalmazott, a település honlapjának gondozója. Kardoskút Község Önkormányzata gazdasági, pénzügyi szempontból eredményes időszakot tudhat maga mögött és jó kondícióban adjuk át költségvetési szempontból a települést. Hitelünk nincs, közintézményeink többsége felújított, útjaink, közterületeink rendezettek, kommunális ellátást biztosító közműveink működőképesek.

Nagyságrendünkhöz képest jelentős megtakarítással rendelkezünk, amely már a következő időszak finanszírozási körülményeit fogja javítani. A bevételek és a kiadások közötti különbség abból adódik, hogy a kimutatás az éves költségvetési és a zárszámadási beszámolókon alapul és az évenkénti pénzmaradvány, amely beépül a következő év bevételei közé (pénzfogalom nélküli bevételek) halmozódik. Településünk népessége a korábbi ciklusokhoz hasonlóan tovább csökkent, amely jellemző a települések többségéhez és Magyarország egészére. A munkánkat jelentős mértékben segítette a polgármesteri hivatal apparátusa, akik a település jegyzőjének irányításával közreműködött a döntések előkészítésében, majd a döntéseket követően azok végrehajtásában. A hivatal, továbbá az általunk fenntartott intézmények vonatkozásában a szolgáltatások minőségével, az ott dolgozók tevékenységével kapcsolatban csak minimális kritika fogalmazódott meg, melyek általában egyéni sérelmeket takartak és többnyire tőlünk függetlenek voltak.

Leköszönő testületünk nevében a végzett munkáért köszönetet mondok minden köztisztviselőnek, közalkalmazottnak.

Talán a munkánkkal való elégedettség okaként a választópolgárok visszafogott érdeklődést tanúsítottak közös ügyeink iránt, bár személyes találkozások, továbbá az éves falugyűléseken több észrevételt, javaslatot tettek, melyek később megalapozottságuk szerint megvalósulhattak. Testületünk 2007. március 22-én megtartott ülésén fogadta el gazdasági programját. Önkormányzatunk gazdasági programja alapvetően – nyilvánvalóan a helyi viszonyok figyelembe vételével – az akkor kidolgozott kormányprogramra alapozódott. Ma már tudjuk, hogy az akkori kormányzati elképzelések a világméretű gazdasági válság hatására csak nyomokban valósultak meg, és természetesen az önkormányzatokra is jelentős megszorítások nehezedtek. Kardoskút Község viszonylagosan szerencsés települések közé tartozik, hiszen a legjelentősebb iparűzési adót fizető MOL Nyrt. és a tevékenységéhez kapcsolódó társaságok, valamint a gázenergia tárolásában, szállításban és értékesítésben részt vevő Rt-k olyan ágazathoz tartozók, amelyeket kevésbé viselt meg a válság, továbbá az iparűzési adófizetés időbeli eltolódása miatt eddig kevésbé jelentkezett a fogyasztás visszaeséséből eredő adóalap csökkenés. Egyéb ágazatokat (mezőgazdaság, mezőgazdasághoz kapcsolódó tevékenységet folytatók) súlyosabban érintett a válság és ennek következményeit mi is érezzük. Az idegenforgalmi beruházások is elmaradtak és a Fehértóhoz kapcsolódó reményeink sem váltak valóra. Megítélésem szerint sokat javult Kardoskút-Pusztaközpont rendezettsége. Jelentős költséggel felújítottuk a romos állapotú Barackosai Olvasókört. Sajnos a ciklus időszakában nem sikerült megvalósítani településünk és Orosháza város közötti kerékpárutat, pedig a településünk és Orosháza város is pályázott a megvalósításra. A bekerülés nagyságrendje miatt csak pályázati források bevonásával valósítható meg.  A későbbi lehetőségek kihasználása miatt az építési engedély meghosszabbítása folyamatban van. A település infrastruktúrája rendben van, igen jelentős összegeket fordítottunk különösen az úthálózat felújítására. A munkahely teremtési elképzeléseinkre is rányomta bélyegét a válság, a munkanélküliség nálunk is nőtt, bár a közfoglalkoztatást bővítettük. A ciklusprogramban megfogalmazott elvárásnak megfeleltünk, az önkormányzati vagyon ebben a nehéz időszakban is gyarapodott. A ciklus időszakában figyelembe véve a töredékidőszakot is, fejlesztésre több mint 45 millió forintot költöttünk, amely viszonylag mérsékelt nagyságrend, viszont a felújításra fordított keret jelentős, közel 143 milliós felhasználást valósítottunk meg:

Megvalósult fejlesztések 2007-2010.  (százezer forint értékhatár felett)

2007. Termőföld vásárlás   7.377.000
Buszváró      184.000
2008. Olasz Ernő síremléke      140.000
Fűkasza beszerzés      194.000
Számítástechnikai eszközök (hivatal, rendelő)      433.000
Szolgálati lakás – kazán      133.000
Számítástechnikai eszközök (óvoda)      195.000
Művelődési Ház – erősítő      124.000
2009. Fűkasza beszerzés      217.000
Hőlégsterilizáló berendezés rendelőbe      263.000
Számítástechnikai eszközök (hivatal, rendelő)      557.000
Számítástechnikai eszközök (művelődési ház)      247.000
Projektor a művelődési  házhoz      230.000
2010.* Számítástechnikai eszközök (hivatal)      400.000
Fénymásoló      600.000
Fűkasza beszerzés      250.000
Sebességmérő és kijelző   2.000.000
Védőerdő telepítés   1.000.000
Fogorvosi berendezés   4.000.000
Kisteherautó vásárlás   6.000.000
Kerítés építés (műv. Ház, óvoda, iskola, hivatal) 10.600.000
Járdaépítés   2.500.000
Számítástechn ikai eszközök (műv. ház)   1.000.000
Kazán (műv. ház)      300.000

Megvalósult felújítások 2007-2010. (százezer forint értékhatár felett)

2007. Pusztaközponti Olvasókör 16.617.000
Rákóczi, Rózsa, József Attila, Napsugár utcák felújítása 15.983.000
Petőfi u. felújításának előkészítése   1.611.000
Általános Iskola bejárati ajtók cseréje      710.000
Művelődési Ház, konyha felújítás   1.686.000
2008. Járda felújítás   1.465.000
Petőfi u. szélesítése és felújítása 38.542.000
2009. Településközpont felújítás előkészítése      553.000
Útfelújítás – Mikszáth K. Munkácsy sor   6.407.000
Iskolai osztályterem parkettázása      359.000
Hivatal, Művelődési Ház felújításának pályázati előkészítése      787.000
Óvoda felújítása   6.535.000
2010.* Gyógyszertár felújítása   3.200.000
Hivatal felújítása 12.000.000
B.M. Vízművek rekonstrukciós költsége   2.200.000
Művelődési Ház bejárati ajtók   1.400.000

Ezek az értéknövelő beruházások meghaladják az értékcsökkenés nagyságrendjét. Korábbi időszakhoz képest a pályázati forrásbevonás lehetősége – különösen miután a gazdasági világválság hatása jelentkezett Magyarországon – erősen korlátozottá vált. Pályázati kiírások számos esetben úgy jelentek meg, hogy csak a leghátrányosabb helyzetű kistérségekhez lévő települések pályázhattak. A válság és az előre borítékolható kormányváltás hosszú időre leállította a pályázatokat elbíráló szervezetek munkáját. Az új koncepció keresése miatt működésük még jelenleg sem zavartalan. Biztos vagyok abban, hogy mindannyiunkban van bizonyos fokú elégedetlenség, hiszen szerettünk volna többre jutni, több mindent megvalósítani. Nyilvánvalóan lehet, ami rajtunk is múlt, de természetszerűen nem tudjuk függetleníteni magunkat a bennünket körülvevő makró világtól. Abban biztos vagyok, hogy a testület minden tagja értékrendjének megfelelően lelkiismeretesen mindent megtett a település érdekében.

 Ramasz Imre
polgármester
Megszakítás